3 راهکار جهت تحول شخصیت فرزندان

اگر می خواهید بچه تان طرز فکر قابل احترام و نیک داشته باشد اگر می خواهید به او افتخار کنید و اگر می خواهید شخصیتی داشته باشد که حتی بدون نظارت شما صداقت خود را حفظ کند این سه راهکار را دنبال کنید.

  • اجازه دهید که واقعیت افسار زندگی شما و بچه تان را در دست بگیرد.

شما باید اجازه دهید تا طبیعت نقش خود را در زندگی شما ایفا کند، بنابراین بچه خود را از گرفتار شدن به عواقب بی مسئولیتی نجات ندهید.

اگر پسرتان پروژه ی شیمی مدرسه اش را تمام نکرده، شما نباید تا نیمه های شب بیدار بمانید و آن را برایش انجام بدهید. لازم نیست که شما کاری در این مورد انجام دهید. حتی به این موضوع اشاره هم نکنید. بگذارید با واقیت مواجه شود و طبیعت او را ادب کند بگذارید در مقابل معلم شیمی اش بایستد و آنچه را باید بشنود.

اگر دختر کوچکتان سراغ لوازم آرایش خواهرش رفت و با آن دیوارهای اتاقش را خط خطی کرد اجازه دهید با واکنش خواهرش مواجهه شود آنها خودشان مسئله را رفع می کنند.

پدر و مادرها اغلب اشتباهات بچه ها را درست می کنند اما واقعیت خودش معلمی است که در این زمینه بی عیب و نقص رفتار می کند.

  • یاد بگیرید به جای عکس العمل نشان دادن پاسخ دهید

پدر و مادر ها در دردسر درست کردن برای خودشان استادند. ما اغلب به جای جواب دادن، عکس العمل نشان می دهیم. احساساتمان زودتر از عقلمان دست به کار می شوند و زمام رفتارمان را به دست می گیرند.

چه فرقی بین پاسخ دادن و واکنش نشان دادن وجود دارد؟

تصور کنید در حال رانندگی هستید د دختر کوچکتان می گوید: مامان برایم اسب می خری؟ شما جواب می دهید چی؟ این احمقانه ترین چیری است که تا الان شنیده ام. واقعا که آپارتمان دو خوابه و حقوق بخور و نمیرمان با خرید اسب جور در می آید. عقلت را از دست داده ای.

این یعنی واکنش نشان دادن . یعنی جواب دادن بدون فکر.

اگر می خواهید به او جواب دهید باید بگوید: اوه یک اسب. می توانی تصور کنی که یک اسب داشته باشی؟ صبح ها سوارش بشوی و با آن به مدرسه  بروی و برای دوستانت دست تکان بدهی؟ من الان دارم اسبت را می بینم. یک اسب سیاه و سفید قشنگ. واقعا عالیه اسبت را می بندی وموقع نهار می روی.

درست است که شما در یک آپارتمان دو خوابه زندگی می کنید ولی دلیلی ندارد توی ذوق بچه تان بزنید. او بالاخره خودش متوجه می شود که در خانه ی شما جای اسب نیست.

می توان بدون این که خود و بچه تان را اذیت کنید کنترل اوضاع را در دست بگیرید. به جای عکس العمل نشان دادن این گونه جواب دهید: در این مورد بیشتر برایم توضیح بده.

  • وقتی A کامل نشده ، B محقق نمی شود.

این راهکار در هر سنی و هر زمانی کاربرد دارد. بنابراین احتیاجی نیست آن را تغییر دهید خیلی ساده است. اگر بچه ی ما کاری را که از او می خواهید انجام نداد شما هم به خواسته اش عمل نکنید. فرض کنید بچه 8 ساله شما قرار است اتاق را مرتب کند اما او از این کار شانه خالی می کند . دو ساعت بعد به سراغتان می آید چون قرار بوده امروز برای آکواریمش ماهی بخرید اما شما به سادگی می گویید قرار نیست جایی برویم. قرار نیست از راهکارتان چیزی به او بگویید بگذارید خودش متوجه شود.

منبع:

کتاب "طرز فکر ، رفتار و شخصیت فرزندتان را متحول کنید"

نویسنده: دکتر کوین لمن   مترجم: لیلا زارع  ناشر: سپهر اندیشه

نظرات